Kohila gümnaasiumi ärihaid sisenesid hulljulgelt ärimaailma

Kohila gümnaasium oli esimene kool, kus esitleti uut majandushariduslikku lauamängu „Ärihai“ ning korraldati esimene ärihai turniir.

Alustuseks tutvustas lauamängu kontseptsiooni autor Maarius Tiits osaühingust Business School koos Juhan-Markus Laatsiga mängu ennast ja mängureegleid ning siis algas turniir. 

Avanes ärimaailm, kuhu siseneti tormakalt ja hulljulgelt. Turustati oma firmat ja värvati sinna töötajaid, soetati kinnisvara, hoolitseti töökeskkonna eest, lasti professionaalidel ennast aidata, tegeldi infotehnoloogia täiendamisega jne.

Olid ärihai rahatähed, börsitabel, börsiuudiste kaardid jne. Paljudel mängijatel laabusid äriasjad hästi, aga oli neidki, kes said äris hundipassi. Mäng haaras ruttu 16 noormeest ja 7 neidu enda kütkesse ning iga tunniga hasart suurenes. Turniiri juhid olid üllatunud, et õpilased kiiresti mängureeglid omandasid ning nii ruttu  õhinasse sattusid. See on seletatav asjaoluga, et enamik osalejatest on olnud või on kooli õpilasfirma tegevuse ja laatadega seotud ning koolis majandusõppes  mõndagi äritegevusest teada saanud. Kord nädalas on koolis majandusõpetuse tunnid.

Lauamäng „Ärihai“ on põnev ärisimulatsioonimäng, mis võimaldab omandada teadmisi ja oskusi ettevõtluse protsessidest ning annab ülevaate investeerimis- ja rahamaailmast. Mäng koosneb kahest osast. Esimeses osas on mängija uue firma omanik, kes peab firma arendama kasumit tootvaks ettevõtteks. Esimeses osas saab mängija aeg-ajalt käia ärikoolis, messidel, ärireisidel jne. Teises osas peab mängija teenitud raha oskuslikult aktsiatesse paigutama  või investeerima.

Kohila gümnaasiumi majandusõpetuse õpetaja Margot Sarve arvates andis turniir  õpilastele võimaluse tundma õppida enda ärivaistu ning kogeda, kuidas käib reaalselt äritegevus.

„Mäng on interaktiivne majandushariduslik  õppevahend, mis annab algteadmised äritegevusest.  Selgitatakse äri ja aktsiaturuga seotud mõisteid, selles on humoorikad teoreetilised küsimused. Praktilises osas kehastuvad mängijad firmajuhiks ning emotsionaalse aktiivõppe meetodi abil tungitakse ärimaailma ning saadakse teada, mis seal toimub. Hea õppevahend majandusõpetuse tunnis,“ arvas õpetaja Margot Sarv

Aina rohkem räägitakse sellest, et õppetund koolis peab olema atraktiivne, intensiivne ja  õpilast pahviks lööv. Seekordne majandusõpetuse tund seda ka saavutas. Õpilased ei tahtnud turniiri lõpetada ja majandusõpetuse tund venis kolme tunniliseks.

„Kokkuvõtvalt öeldes oli meil üle pika aja väga lõbus majandustund, milles õppisime väga palju uusi majandusalaseid teadmisi ja oskusi. Võttis aega, et mängust aru saada, aga kui lõpuks aru saime, kulges mäng kiirelt ja huvitavalt. Kaasahaarav mäng tõmbas turniiri ruttu käima. Arendas majanduslikku mõtlemist,“ arvasid 23 turniiril osalenud ärihaid.

Tänu õpetaja Margot Sarve ettevõtlikkusele ja lauamängu „Ärihai“ loojate abivalmidusele  teostus ainulaadne ettevõtmine Kohilas ning kool sai viis vajalikku ja kütkestavat õppevahendit.

 

Ants Tammar

Artikkel ilmus lühendatult ajalehes Nädaline 12.02.2011